28 Octombrie 2021

COMUNICAT În cărți și pe scenă: evenimentele Uncensored Act la Timișoara

Dialog performativ cu Grupul Marginalii la Teatrul German de Stat Timișoara

Performance „Geneză” de Miriam Răducanu, reinterpretat de Mădălina Dan la Bienala Art Encounters

Cărțile de artist P+4 Publications la târgul de carte de artă independentă SIT+READ

Institutul Prezentului (IP) continuă în perioada 28-30 octombrie 2021 la Timișoara evenimentele din cadrul programului său „Uncensored Act”, conținând două paliere, unul dedicat cercetării și creației, iar altul medierii și educației, având ca punct de intersecție ideea de comunitate, acțiune și reflecție colectivă, dezvoltare și schimb de resurse, de colaborare și solidaritate în spiritul unor valori comune.

O primă prezentare dintr-o serie centrată pe mișcări din zona dansului și a performance-ului în anii 1990 în România este dedicată Grupului Marginalii și va avea loc în 29 octombrie, de la ora 19:30, la Teatrul German de Stat Timișoara. Întâlnirea cu artiștii Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu și Mihai Mihalcea este o încercare live de arheologie a mișcării, de accesare a unei potențiale arhive corporale din urmă cu 30 de ani, dar și o discuție pornind de la această propunere performativă. Grupul Marginalii a fost inițiat în 1992 și a avut un caracter informal, cu o conducere pe orizontală, lucrul în interiorul colectivului reprezentând o formă de cunoaștere prin auto-pedagogie, auto-coregrafiere și auto-reprezentare. Membrii Grupului Marginalii și-au propus un demers dezinhibat de căutare a unor limbaje personale de exprimare în zona dansului, fiind preocupați de găsirea unor noi modalități de relaționare cu spațiul („să desființăm ideea de cortină și uneori de scenă”), apropierea publicului, lucrul cu muzica experimentală sau impactul vizual al mișcării.

În 30 octombrie 2021, între 16:00-16:45 la Pavilionul ISHO, Institutul Prezentului prezintă reconstrucția piesei „Geneză” a coregrafei Miriam Răducanu, în interpretarea artistei Mădălina Dan. Parte a programului „Nocturn 9 ½” cu care s-a făcut cunoscută Miriam Răducanu, piesa „Geneză” a fost realizată în intervalul 1969–1970, pe un solo de flaut compus de Anatol Vieru, „Rezonanţe Bacovia”. Una dintre prezentările piesei a avut loc în cadrul „Nocturnului III 9 ½” din 21 noiembrie 1970 la Teatrul Ţăndărică în București, fiind urmată de o serie de turnee ale artistei în străinătate, printre care și în cadrul expoziţiei Romanian Art Today de la Edinburgh, în 1971 (în secţiunea Fringe a Festivalului Internaţional de la Edinburgh). Ulterior, Miriam Răducanu a fost invitată de regizorul Mirel Ilieșiu să integreze coregrafia acesteia în filmul „În marea trecere” (1971), care a fost interzis la acel moment de cenzura comunistă. Reinterpretarea realizată de coregrafa Mădălina Dan reprezintă o reconstrucţie bazată pe documente de arhivă, texte, fotografii de la prezentări ale piesei la București și Edinburgh, pe filmul „În marea trecere”, precum și pe o serie de dialoguri purtate cu Miriam Răducanu.

Performance-ul din data de 30 octombrie la Timișoara este prezentat în colaborare Bienala Art Encounters și în conexiune prezența seriei de cărți de artist P+4 Publications de la Institutul Prezentului în cadrul târgului de carte independentă SIT+READ, găzduit de Centrul de Proiecte Timișoara. Creaţia lui Miriam Răducanu este discutată în două publicaţii prezente la SIT+READ: Miriam Răducanu, „Cronica unui dans de cameră”, interviu de Alina Șerban și Ștefania Ferchedău, 2017 și 2019; și „24 Arguments. Early Encounters in Romanian Neo-Avant-Garde 1969–1971. A Handful of Sources”, Exhibition Dossier 1, editori Alina Șerban și Ștefania Ferchedău, 2020.

Cu ajutorul publicațiilor sale dedicate unor personalităţi din discipline artistice diverse, Institutul Prezentului va aduce în prim-plan la SIT+READ în cadrul unei sesiuni de audiții și vizionări în data de 30 octombrie, ora 13:00, lucrări din muzică, dans și arte vizuale pe diverse medii, prezente, analizate sau discutate în aceste cărți. Pe lângă titlurile amintite mai sus, la SIT+READ publicul interesat de cartea de artă va mai putea răsfoi, între altele, și următoarele titluri P+4 Publication: Diet Sayler, „Pentru o structurare aleatorie a spațiului”, 2019; Lucian Mețianu, „Un sunet fără trecut”, 2019; Ion Grigorescu, „București”, 2020; Dan Perjovschi, „Cartea carnetelor”, 2021 (ediția a doua).

Accesul la evenimentele „Uncensored Act” este gratuit în limita de ocupare a 30% a spațiilor-gazdă, pe bază de certificat verde sau de trecere prin boală și respectarea tuturor restricțiilor în vigoare.

Mai multe detalii despre toate evenimentele sunnt disponibile la https://institutulprezentului.ro/calendar/

___

Proiectul „Uncensored Act” este dezvoltat de Institutul Prezentului în cadrul Programului Cultural Timișoara 2023 — Capitală Europeană a Culturii.

Parteneri: Teatrul German de Stat Timișoara, Art Encounters, Fundația TRIADE, SIT+READ

Identitate vizuală: Sebastian Pren

Fotografie cărți: Serioja Bocsok

___

Proiect cultural cuprins în programul cultural prioritar TM2023 RESTART al Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara. Proiectul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul proiectului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.